Sjukförsäkringsreformen skördar nya offer!

Sara låg nedsövd i månader – nu nekas hon sjukpenning

I höstas blev Sara Sundlin svårt sjuk av svininfluensa. 
Hon låg nedsövd i två månader kopplad till en konstgjord lunga och hon förlorade barnet hon bar på. 
I dag är hon långt ifrån återställd och kan knappt klä på sig själv – trots det nekas hon sjukpenning.

Ärren efter slangarna till den konstgjorda lungan har läkt, men Sara Sundlin från Hallstavik är långt ifrån återställd efter ett mardrömslikt år. Det var i höstas då hon låg inlagd på sjukhus för tarmproblem som hon smittades av svininfluensan. Hennes tillstånd blev snabbt livshotande, hon fördes till Karolinska sjukhuset för att vårads i så kallad ecmolunga. I två månader låg hon nedsövd och svävade mellan liv och död.

Sveriges sjukaste patient

– Det är ett under att jag sitter här säger läkarna, jag var Sveriges sjukaste patient som överlevde i svininfluensa, säger hon till TV4 Uppsalas reporter Anna Karin Strinnholm. 
Sara och hennes man Pelle väntade sitt första barn, men när Sara varit nedsövd ett par veckor dog pojken i hennes mage. 
– Det låter hemskt att säga men jag kommer inte ihåg min son. 
I januari skrevs Sara ut och sedan i mars står hon utan inkomst. Hennes sjukpenningdagar är slut och hon får ingen förlängning av Försäkrinsgkassan. Istället hänvisas hon till arbetlivsintroduktion på Arbetsförmedlingen.

”Jag var som en nyfödd”

– Jag har fått lära mig allt på nytt: sitta, stå, prata, gå och äta. Jag var som en nyfödd igen. I dag går jag med rullator och har inget fungerande liv och hur ska jag då klara av att jobba? 
Försäkringskassan menar att regeringens ambition är att så många som möjligt ska åter i arbete och därför har man ett samarbete med arbetsförmedlingen. 
Är det här en rimlig tolkning av reglerna? 
– Det är ingen tolkning, det är fakta, säger Maj-Lis Bjurström, tf enhetschef Försäkringskassan Norrtälje. 
– Det kan inte vara det här som regeringen menar, dom sparkar på folk som ligger och dom sparkar hårt, säger Sara Sundlin.

”Inte avgjort än”

På onsdagen återkom Försäkringskassan till TV4Nyheterna Uppsala med ett förtydlingande i fallet Sara.

-Det är viktigt att veta att något beslut i ärendet ännu inte är fattat utan det är ett så kallat kommuniceringsbrev Sara fått. Inget beslut alltså vilket man kan få intryck av i reportaget. Det innebär att hon har möjlighet att komma in till Föräskringskassan med kompletterande information och diskutera vidare om det finns oklarheter som behöver redas ut, skriver Staffan Karlsson, biträdande presschef på Försäkringskassan, i ett mejl.

Anna Karin Strinnholm/ Fia Åhrman   Nyheterna TV4 Uppsala
—————————————————————————————————————————————-
Va! hon slöar ju bara, en riktig fuskare…..klart hon kan jobba!  ……………eh eller?
Sverige är ett ”underbart” land att vara sjuk i, att leva i, vi är så humana, vi tar verkligen hand om våra sjuka och handikappade, våra arbetslösa, våra ungdomar ……
                                                                   

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sjukförsäkringsreformen skördar nya offer!

  1. Arrami skriver:

    Tack för att du observerade mig på detta! Har rebloggat ditt inlägg. Man skäms fan ta mig över detta land idag!

    • Civilisten skriver:

      Vi behöver sprida exempel på alliansens omänskliga politik så mycket vi kan och vi kan bara hoppas det blir någon förändring till det bättre. Sen om det innebär skifte till de rödgröna eller en ren revolution får framtiden utvisa.

  2. HEMIMAMMA skriver:

    Hejsan killar! Jag har utan att veta att ni har, också skrivit om detta och jag är hemiarg…Viktigt ämne som jag hoppas att fler uppmärksammar!! Tumme!Hemikramar!

Kommentera

