Klockan klämtar för tillväxten, dags för jämviktsekonomi!

Kan ökad konsumtion fortgå i all evighet. Nej, svarade en grupp forskare redan på 70-talet.

Rapporten hånades och glömdes. Nu tar de ekologiska ekonomerna revansch.

Reportage skrivet av Sture Henckel i tidningen Ingenjören Nr.3 2010

(Ingenjören är Sveriges Ingenjöres tidning)

Jag har skrivit av vissa delar ur reportaget, jag rekommenderar er att läsa reportaget via denna länk (E-tidning)

Det jag tycker hela reportaget är mycket intressant, plockar här ut vad den amerikanske proffesorn Herman Daly har propagerat för.

Professor Herman Daly har länge propagerat för införandet av en ekonomi utan tillväxt, en jämviktsekonomi. Steade state kallar han det för. Den skulle se ut ungefär såhär:   

”Grundbulten är att bygga in en strävan efter resurssnålhet. Medlet är skatteväxling. Inkomstskatten avskaffas. I stället införs en skatt på uttag av naturresurser. Gruvägare betalar för den mängd koppar- och järnmalm som tas ur berget. Fiskaren som tar upp stora fångster betalar uttagsskatt därefter. När priset höjs på naturresurer blir vi plötsligt mer sparsamma med dem. Alla onödiga förpackningar försvinner snabbt och varor börjar tillverkas för hållbarhet istället för snabb förbrukning. Höga koldioxidskatter bidrar till att minska utsläppen av klimatgaser.

En jämviktsekonomi växer inte med tiden. Men samhället behöver för den skull inte vara statiskt. En regnskog befinner sig i ett tillstånd av jämvikt, men det är en oerhört dynamisk plats med ständiga förändringar. Stora gamla träd dör och nya växter tar gläntorna i besiktning, vilket ger nya djur chansen att bebo områdena ända tills nya träda växer upp. På samma sätt kan nya företag födas och konkurrera med varandra i en jämviktsekonomi.”  

 Ett samhälle utan inkomstskatt behöver nya sätt att kompensera för inkomstskillnader. Enligt Herman Daly kanman sätta en övre gräns för hur stora inkomstskillnaderna för vara. Den grekiske filosofen Platon tyckte att inkomstskillnaden mellan det rikaste och de fattigaste skulle ligga på en faktor 4. I amerikansk offentlig sektor brukar den ligga på mellan 10 och 20, medan den ligger på ca. 500 i den  amerikanska företagsektorn. I svensk industri för de allra högsta direktörerna 50 industriarbetarlöner. Herman Daly föreslår att man börjar på 100 och sedan går ner till en skillnad på runt 30 (ur ett amerikanskt perspektiv).

För att öka livskvaliteten satsar man på förbättrad kvalitet och ökad effektivitet. Herman Daly hävdar att inkomsterna i västvärlden skulle minska en aning, medan de skulle fortsätta att öka en tid i tredje världen. Sammantaget skulle ett jämviktssamhälle bli mindre stressigt och tillgången skulle öka på något som idag är en extrem bristvara i väst: tid.          

En sådan omställning av samhället skulle inte vara något mindre än en revolution.    


Ett jämlighetssamhälle med jämviktsekonomi är vad världen behöver, men tyvärr har jag inga större förhoppningar om att det kommer att ske innan det är för sent. Vi är för egoistiska i person och rike, vi ser endast till oss själva.  Läs gärna Pellefantias inlägg idag, alltid läsvärd.  

Vissa verkar tro att vi inte kan få det bättre utan tillväxt, det kan vi, mycket bättre. När jag säger vi så menar jag alla på planeten jorden och till största del de som lever i, vad vi kallar, tredje världen .

Vi här i svedala kan få det mycket bättra också men det beror helt på vad vi prioriterar i livet, vill vi ha mer ”prylar”  eller värdesätter vi mer fritid där vi får vara med dem vi känner och möjligheten att träffa nya människor.

Man skulle kunna kalla jämviktsekonomi för en annan typ av ”tillväxt”, där vi använder det naturen ger på ett ekologiskt hållbart sätt. Vi fokuserar på kvalitet i stället för på ”slit å släng”. Vi bygger ett energieffektivt samhälle.

                                                                                                                                                                                                                                                 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Klockan klämtar för tillväxten, dags för jämviktsekonomi!

  1. Aspitjejen skriver:

    Jättebra inlägg!Jag har läst en senare undersökning av en svensk forskargrupp som tar upp problematiken med att hela tiden öka tillväxten, jag kommer inte ihåg vad den heter, men den är bra!Kramisar

    • Civilisten skriver:

      ”A safe operating space of humanity” är det kanske du menar, den kom förra året.Läs gärna hela repotaget som jag länkar till, det är i E-tidningsformkram

  2. HEMIMAMMA skriver:

    Jag förstår mig inte på sådan avancerad teori, det överlåter jag åt ekonomiprofessorer och dylikt, men i mina enkla öron låter detta utopiskt. Allt som ökar rättvisa, både i Sverige och världen i övrigt är ju tacknämligt. Tumme får du i alla fall för att du för fram alternativ…Hemikramar!!

    • Civilisten skriver:

      Komplicerat men värt att debattera, våra naturtillgångar räcker inte hur länge som helst och då är tillväxten dödsdömd, vilket jag tycker den redan är.Kramps. chansen finns att vi exploaterar andra planeter och tar deras naturtillgångar, men jag tror det ligger typ 200-300 år fram i tiden.ds

  3. Islandsmamman skriver:

    TUMME!Tur det finns begåvade och pålästa forskare som kan sätta ord och teorier på det man själv känner. Så som vi lever idag går inte. Girigheten är som cancer på samhällskroppen som till slut, genom evig tillväxt, amen, till slut dödar patienten..

    • Civilisten skriver:

      Tack!Jag håller med, vi har duktiga forskare över hela världen som förstår problemen, det knepiga ligger i hur de ska få världens ledare att förstå.

  4. ThomasWu skriver:

    Är det verkligen nu vi ska stoppa tillväxten? Ska vi inte vänta 20 år, tills vi har ett mer miljövänligt transportsystem? Elbilar, snabbtåg och återvunnen el osv.Eller kanske i 50 år, när tillväxten skapat ännu bättre förutsättningar för ännu fler att leva bättre liv?Eller kanske vi skulle ha stoppat tiden på 50-talet? Njae, då var vi ännu mer miljöovänliga än vi är idag. Och det har ju varit en hel del rätt bra innovationer sedan 50-talet. Internet till exempel.Jag fattar inte varför nån vill stoppa tillväxt? Vill ni inte att era barn och barnbarn ska ha det lite bättre än vad ni har det? Precis som vi alla har det lite bättre än våra föräldrar och far- och morföräldrar.

    • Civilisten skriver:

      Läs hela reportaget.Jämviktsekonomi ökar kvaliteten och ger oss mer tid tillsammans, är det inte det vi vill eller är det mer prylar. Var och en behöver sätta sig ner och verkligen tänka efter vad det är man vill ha ut av livet.

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Flyger förbi och tappar andan över din nya design!! Hur gör du göra va? Coolaste jag sett tror jag… Kunde jag skulle jag tummat detta med, men du fick min tumme förra gången jag var förbi…Hemikramar!!

    • Civilisten skriver:

      Jag tar 3 dl rymdstoft, 2 galaxer, 36 små planeter, 2-3 supenovor, 5 solar och blandar det i ett svart hål i ca. 10min och vipps så blev det så….eller nåt sånt, nä men en fin bakgrundsbild jag fann på nätet som jag lagt in.

  6. Pellefantia skriver:

    det påminner lite om tanken bakom boken ”jämlikhetsanden”kram

  7. ThomasWu skriver:

    Nu har jag läst reportaget och undrar fortfarande……Varför ska inte våra barn och barnbarn få det bättre än vad vi har? På samma sätt som vi har det bättre än tidigare generationer.

  8. ThomasWu skriver:

    Tillväxt och marknadsekonomi är ju de motorerna som gör att vi kan anpassa oss efter hur alla förutsättningar ändras. När oljepriset ökar, eftersom oljan är på väg att slut, ökar bilföretagens investeringar i mer miljövänliga bilar och energibolagens investeringar i mer miljövänlig el. Utan tillväxt hade vi fått hålla tillgodo med våra gamla Volvobilar som drog 1.2 liter milen istället för moderna hybridbilar som drar 0,3 l/mil.Och utan tillväxt och marknadsekonomi hade internet inte sett dagen ljus…..

  9. HEMIMAMMA skriver:

    Nu lyfter vi detta upp till ytan igen tycker jag… lagom till att bostadsbubblan spricker och USA börjar grovhångla med ryssen…varför?Jo han är rädd att bli tagen i duschen av den stora kinesen, när han böjer sig ner efter tvålen… för att tvätta bort skiten efter alla övergrepp i IRAK…Nej fram för en en bättre värld postamerikanskt-ryskt kinesiskt världskrig…Eller?Hemikram ♥

Kommentera

