Vem är svensk?

Läsvärt om tanken på vem som är svensk och om det verkligen går att definiera

Inlägget är hämtat från DN någon vecka innan jul, kommer ej ihåg datum och min länk till inlägget fungerar ej 

http://www.dn.se/livsstil/inget-svenskt-utan-invandring-1.1177770 )

flagga.JPG


Inget svenskt utan invandring

”Svenskheten” har kommit i fokus efter valet. Svenska traditioner och seder hotas, hävdar Sverigedemokraterna som nu träder in i riksdagen. Men det mesta som är svenskt är utländskt – och förändras.

Det där med svenskhet är svårt. Mycket som vi betraktar som svenskt har sitt ursprung på andra håll. Köttbullar och kåldolmar i Turkiet. Jultomten i Holland. Lucia i Italien. Annat har gått i motsatt riktning: Volvo ägs av kineser, Wasaknäcke av italienare.

När man ska tala om vad som är typiskt svenskt nämns ofta just högtiderna: jul, midsommar, luciafirandet.

– Men traditionerna förändras och är sällan så svenska som man tror, säger Gillis Herlitz, antropolog i Uppsala som forskat en hel del kring det svenska.

För ett par år sedan publicerade han en bok som han själv menar hade en ganska provocerande titel: ”Mors dag, eid-il-fitr och några andra svenska festseder”.

Eid-il-fitr är slutet på ramadan, en muslimsk högtid. Hur kan man jämföra det med mors dag?

– Många uppfattar mors dag som en svensk tradition. Men den importerades 1919 från USA som en direkt kopia, säger Gillis Herlitz.

Men julen då? Med julgran och skinka? Något mer svenskt får man väl leta efter!

– Julgranen importerades från Tyskland av högreståndsdamer på 1860-talet, fortsätter han obevekligt.

Allt fler byter ut skinkan mot kalkon. Julgranen ersätts allt oftare av en plastgran. Inte ens julen är en bestående tradition.

På allhelgonahelgen går vi till kyrkogårdarna och sätter ljus på gravar.

– Den sedvänjan plockade svenskarna upp från katolska länder efter andra världskriget. Den växte under 1960- och 70-talen och betraktas nu som svensk.

På senare år har allhelgonafirandet kompletterats med halloween, importerat från USA till affärsmännens fromma.

Nya traditioner tillkommer alltså. Hur länge något ska finnas här innan det får kallas svenskt finns inget enkelt svar på. Dessutom: för att en tradition ska betraktas som svensk behöver den inte vara exklusiv, menar Gillis Herlitz. Se på jul och påsk, till exempel. Så om ett par hundra tusen muslimer i Sverige firar eid-il-fitr så blir också det en svensk tradition vid sidan av alla de andra.

Kring begreppet ”svenskhet” finns en laddning. Det handlar ofta om att leta efter det äkta, det rena, menar Gillis Herlitz.

Mycket av det vi ser som typiskt svenskt kom till när nationalromantiken gjorde sitt intåg i slutet av 1800-talet.

minoritetsspråk.

Frågan var på finska. Men på det språket fick den inte ställas. Den urgamla svenska traditionen att tillåta olika språk i riksdagen respekterades inte.

Nina Lundströms kommentar:

– Finskan kom faktiskt inte till Sverige med Viking Line, som en del tror, utan med vikingabåtarna.

Gillis Herlitz menar att vi har rätt att känna stolthet över vårt land och dess traditioner.

– Men man ska veta att traditionerna förändras, och att de kan vara svenska också om de finns på andra håll – och inte alltid är så svenska.

Mats Carlbom  mats.carlbom@dn.se


Tanken kan gå vidare, vem är nordamerikan?   osv. osv.


Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Vem är svensk?

  1. Civilisten skriver:

    Direktknuff!

  2. Vb skriver:

    Som person är man svensk om man har ett svenskt medboborgarskap, vare sig man är orange eller fyrkantig.

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Smorgasbord, och ombudsman?Hemikram

  4. Maria de Suède skriver:

    Enligt passet sà är jag Svensk, men àker jag till Sverige sà tar de mig för en Fransyska… Det finns mànga aspekter inom den här fràganGod fortsättning

  5. Erik E skriver:

    Alla länders kulturer har påverkats utifrån. Det är inte det som är poängen.Poängen är att ett gott samhälle kräver en samhörighet människor emellan. Gemensamma normer, i viss mån värderingar och intressen, och framför allt, identitet. Detta bygger empati människor emellan, skapar en vi-känsla. Det gör att folk känner delaktighet och därmed solidaritet med samhället. Det gör dem mer villiga att bidra till gemensam välfärd. Det gör dem mindre benägna att göra varandra illa.Det mångkulturella projektet uppmuntrar folk att hålla på sin egen gruppidentitet, i kontrast till majoritetssamhället. Det skapar en massa friktion i samhället när kulturellt betingade normer, värderingar och beteenden inte matchar, Det skapar grupper som avundsjukt bevakar sina gruppintressen, söker offerroller – gruppegoismen frodas.Det är därför allt fler, senast Tysklands förbundskansler, inser att mångkulturen inte var en bra idé att bygga ett samhälle på.Det är ingen sverigedemokrat som påstått att svensk kultur inte påverkats utifrån. Eller hävdat att den är oföränderlig. Det handlar om att kultur bygger identitet och identitet bygger ett gott samhälle.

    • Civilisten skriver:

      Ett mångkulturellt samhälle fungerar som du skriver i första stycket, empati mellan människor, vi-känsla, delaktighet, solidaritet etc. Tyvärr har det mångkulturella samhället aldrig fått chansen, vi sätter hinder för att det ska kunna fungera hela tiden, det är vi som bygger murarna, det är vi som skapar problemen.Det är såna som SD och deras gelikar i andra partier och i samhället som hela tiden förstör möjligheterna. Man skapar bilder som inte är sanna, man lyssnar på medias snedvridna bild, man sneglar på USA etc. etcSå vem är svensk?

  6. Grönt gräs skriver:

    Den är svensk som ser sig som svensk. Om man inte ser sig själv som svensk så är det inte så lätt för omgivningen att se vederbörande som svensk heller …Det finns de som levt här i ett par generationer men som fortfarande hänvisar sin tillhörighet och lojalitet till andra länder, religioner eller kulturer …Hur svensk är man då?I slutändan är det så att vi måste komma dit att vi delar gemensamma värderingar för hur vi skall ha det tillsammans om vi skall ha det bra ihop.Om vi inte gör det, så känner vi inte heller någon samhörighet. Om min lojalitet står till de ”svenska” värderingarna, den svenska kulturen, den svenska synen på demokrati, individuella fri- och rättigheter och övriga grundbultar i det jämlikssträvande och toleranspraktiserande samhälle som vi som grupp samlas kring här och du hänvisar till din lojalitet till Kurdistan, islam och hederskultur … … är vi då lika ”svenska”?

    • Civilisten skriver:

      En gång i tiden var det kanske just så, som du beskriver, våra förfäder sa när kristendomen svepte in över skandinavien. Det går inte att stanna upp i tiden och säga att så här ska det vara i all framtid. Samhället förändras vare sig vi vill det eller inte, däremot kan vi skapa möjligheter utifrån vilka vi är och var vi kommer ifrån. Utan att vi ska slå ner på varandra hela tiden, förändringar tar tid, ibland flera hundra år. Sen att exemplifiera ytterligheter som hedersvåld gagnar ingen, i det fallet är lagen lika för alla. Så vem är svensk?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s