Sjukförsäkringen "den bästa reformen & beslutet vi fattade under förra mandatperioden"

Hur länge ska vi tillåta dessa verklighetsfrämmande personer styra vårt land?


En reform är aldrig bättre än dess sämsta delar och vägrar man ta åt sig den kritik på hur många av de sjukskrivna behandlas då är man låååååångt från verkligheten.

Då sitter man på sitt ”feta” arsele och upptar lön endast för sin egen skull.

Vi kan bara hoppas att fler och fler genomskådar M och dess stödpartiers omvända Robin Hood – politik innan det är för sent.  Tyvärr är det redan för sent för de som är svårt sjuka och inte för de hjälp de har rätt till.

Politiker som Solveig Zander SZ.jpg hör till de mest verklighetsfrämmande personer jag hört uttala sig om sjukförsäkringen, hon spelar i samma liga som Ulf Kristersson och Christina Husmark Pehrsson. De springer omkring med skygglappar och skriker ut sitt mantra alla mår bra, alla mår bra…..


Centerpartist om sjukförsäkringen: ”den bästa reformen och det bästa beslutet vi fattade i kammaren under förra mandatperioden”  och jag är jultomten!

Skrivet av Robin Zachari den 12 februari 2011 kl. 11:09

 SJUKFÖRSÄKRINGEN. Solveig Zander är Centerpartistisk rikdsagsledamot och talesperson i socialförsäkringsfrågor. Vi har granskat hennes uttalanden om sjukförsäkringen.

Den bästa reformen

”Jag har sagt det förut i talarstolen, och jag säger det igen, nämligen att det här var den bästa reformen och det bästa beslutet vi fattade i kammaren under förra mandatperioden. Men det finns vissa saker som måste förbättras och förändras eftersom människor har kommit i kläm. Det var inte syftet. ”

Visst. En superb reform. Om det inte vore för alla de där enskilda fallen som hela tiden poppar upp. Men minus det en rätt spektakulär bedrift. Minus de ohyggliga konsekvenserna. Men annars, toppenreform. 

Spridandet av myter

Debattartikel i Smålandsposten 2011-02-09:

”När alliansregeringen tillträdde 2006 var svenskarna bland de friskaste, men samtidigt bland de mest sjukskrivna i världen”

Björn Johnson som är forskare skriver Sydsvenskan 2010-08-02:

”Bilden av svenskarna som det mest sjukskrivna folket i Europa stämmer inte längre, meddelade Ekot i torsdags. Men faktum är att bilden förmodligen inte stämde ens när den var som vanligast i debatten, under den så kallade sjukskrivningsexplosionen i början av 2000-talet”

Myten ”Europas sjukaste” som nu har omvandlats till ”världens sjukaste”. Ren lögn!  läs Björn Johnsons bok ”Kampen om sjukfrånvaron” i den tar han död på alla lögner vi har blivit matade med under 15år och han gör det med vetenskapliga belägg. (här ett utdrag ur boken)

I Smålansposten skriver hon också:
”Utanförskapet fortsätter att minskar och sysselsättningen ökar” En till ren lögn! Utanförskapet ökar men det vill man förstår för då erkänner man sitt misslyckande. Efter den så kallade finanskrisen, med många uppsägningar, ökar sysselsättning med automatik, det är inget regeringen har skapat, tvärtom!
Inga utförsäkringar, inga utförsäkrade som måste gå till socialen, inga rejäla ändringar behövs alltså.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Sjukförsäkringen "den bästa reformen & beslutet vi fattade under förra mandatperioden"

  1. Pellefantia skriver:

    fram med det i ljuset bara…. regeringen är skit nöjda med sjukförsäkringen, men det hymlar vidare och försöker få oss att tro att de inte ville att sjuka skulle drabbas….och svenskarna går ju på det där….

    • Civilisten skriver:

      Hur länge till ska vanligt folk låta sig luras?Jag trodde intelligensnivån var större, men ack vad jag bedrog mig

  2. Civilisten skriver:

    Hur länge ska vi tillåta dessa verklighetsfrämmande personer styra vårt land?

  3. Revolt skriver:

    Snacka om att de använder skygglappar för både öron och ögon, jag tycker vi kan slå ihjäl sittande regering, blodig revolution!

  4. Kao skriver:

    Detta säger det mesta.Hur en arbetare (som kan riskera att själv bli arbetslös när som helst) kan rösta blått är för mej ofattbart. Har man ingen politisk grundideologi? Den kan ju vara blå ändå, förstås. Men oftast brukade ju arbetrklassen vara solidariska med de som hade det sämre ställt.(Men sossarna har också bidragit till det synsättet sista åren de satt i regeringsställning……samt FRA-lagen)Varför måste man rösta efter just sin egen plånbok? Det finns ju andra människor här i samhället…..ska man skita i hur det går för dem bara för att själv få några hundringar extra / månad?Kao

    • Civilisten skriver:

      sossarna har stor skuld i vart vi är idag…nyliberalismens intåg i socialdemokratin med bl.a. novemberrevolutionen på 80-talet…tar inte sossarna chansen nu så kan vi lika gärna kalla dem social-moderaterna

  5. kalle k skriver:

    Varför vill inte folk fatta vad som händer?

  6. Civilisten skriver:

    Hur länge ska vi tillåta dessa verklighetsfrämmande personer styra vårt land?

  7. Agnetha skriver:

    Tummar !Suveränt ! Fattar inte att folk valde de här blånissarna till att börja med. Bort med dom, bort, bort !!!!Mera sånt !Kramar

  8. medborgar partiet skriver:

    jag håller med er allihop men vi kan ej bara skriva här utan att göra nogonting det är dags attgöra nogot nu nu nu inte bara skriva

  9. Mamriken skriver:

    tyvärr anser de som har jobb att alliansens politik är helt ok. De som har jobb gynnas nämligen av just deras politik. Alliansen vill inte att vi ska ha några jobb, i alla fall inga betalda jobb och helst inga ersättningar heller, så lite som möjligt i alla fall. Så vänta bara! vi har inte nått botten än, det kommer hinna bli mycket mycket värre, det är jag säker på.Du som är sjuk eller arbetslös och försökt berätta om din prekära situation för någon släkting eller kompis som har jobb, har säkert fått erfara att man rycker på axlarna, säger ”trist” men kan vi inte prata om något roligare… sådan är verkligheten i Sverige idag.

  10. Lena Nilsson skriver:

    Underbart att höra alla arga, engagerade och medvetna människor. Har själv befunnit mig i ett slags fryst tillstånd, ett vakuum, i en politisk depression efter senaste valet. Den enorma vreden har nära på gjort mig handlingsförlamad. Varit på väg att ramla ner i resignationens hål. Började t o m tvivla på ordet, kände att jag inte längre visste hur jag skulle uttrycka mig för att göra mig förstådd.Jag som alltid känt att det funnits möjligheter till påverkan om man åtminstone har ordet! Har också upplevt ett stort ointresse, en obegriplig liknöjdhet och brist på engagemang från folk i allmänhet när det gäller samhällsklimatet och politiken. Allt bara yta, verklighetsflykt och trams! Och ve den som klagar, protesterar och är kritisk. Då är man negativ och det är fult. Positiv ska man vara för att passa in. Visste inte att det fanns så många där ute som tänker och känner och upplever som jag! Kämpaglöden håller på att komma tillbaka! Tänk om vi kunde tända en jättebrasa under häcken på Reinfeldt & co! Alltså bildligt talat!

    • Civilisten skriver:

      Jag vet inte vad det är för ”fel” på folk som inte vill se eller förstå, egoismen verkar vara större än medmänskligheten. Revolution!

  11. medborgar partiet skriver:

    men hur gör vi jag befinner mig i malmö hur skall vi göra för det får va nog nu

  12. Anett skriver:

    Skönt att höra att jag inte är ensam här i välståndets land! Är en sjuk, arbetslös och ensamstående mamma som inte får något jobb och får därför inte vara sjukskriven läkaren sa till mig att så fort jag får ett jobb kan han sjukskriva mig! jag har fastnat mellan stolarna och känner mig jagad av arbetsförmedlingen för att jag stämplar men jag vet inte vad för jobb jag ska söka för jag vet ju inte vad och om jag kan jobba och jag tycker att det är bluff med ta ett jobb för någon bara för att läkaren ska kunna sjukskriva mig vilket han tycker jag ska vara men han får inte! men vad gör jag när mina stämpel -dagar är slut??! förvirrad, fattig, ensamstående mamma som känner sig jagad i sitt eget land!”

  13. trerk skriver:

    Den bästa reformen, jo, jag tackar. Den bästa reformen för dom högavlönade som får dom pengar som de sjuka och svaga så väl behöver.

  14. Kao skriver:

    Politikerna blir allt mer verklighetsfrånvända eftersom de bara umgås med varandra och knappast har haft ett vanligt arbete och träffat vanligt folk.Ja, det gäller även (S). Kanske SÄRSKILT dem, SSU-broilers – och framförallt efter Palmes död har det visart sej allt tydligare..———Kolla på min blogg vad en ”arbetare” är…..Kao

    • Civilisten skriver:

      S har blivit ett liberalt mittenparti sen Palems tid, de har chansen att ändra inriktning nu, men jag tvivlar starkt på att det kommer att hända, tyvärr. Jag kikar in till dig ikväll

Kommentera

