Håkan omkom under sin Fas 3-praktik

Slavar har ingen rätt i samhället och vem fan bryr sig om några dör, definitivt inte de som röstade på Moderaterna (alliansen), eller har ni börjat vakna ur er dvala än?

Media har börjat skriva om FAS 3 (en del av dem i alla fall) och hur sjukt hela systemet är, vi som bloggat om detta har känt till det under lång tid.

Så vad händer nu?

Inlägget nedan hämtat här. FAS 3


Nu har faktiskt SVT-riks gjort ett reportage om Fas 3. Det handlar om brister i arbetsskydd. En man har dött i skogsarbete. Det bekräftar det som vi alla redan vet, att de som är i Fas 3 är rättslösa.

http://svt.se/2.22620/1.2361903/hakan_omkom_under_sin_fas_3-praktik

De är det för att riksdag och regering vill ha det på det viset.

– Riksdagen skulle kunna tillsätta en oberoende kommission som granskar vad som pågår i Fas 3.

– Riksdagen skulle kunna ändra sekretesslagstiftningen vad beträffar anordnarna.

– Riksdagen skulle kunna ta kontrollen över Fas 3 via lagstiftning, istället för den ramlag som nu ger regeringen en blank check att göra vad som helst.

– Riksdagen kontrollerar inte att den lag som finns följs. Arbetsmiljön finns ju inskriven i den lagen, trots det händer sådant här.

– Polisens, åklagarnas och JOs roll i detta måste granskas.

Vad händer? Blir någon polisanmäld? Får någon betala skadestånd? Utkrävs ansvar?

Det som händer är att Arbetsförmedlingen har dragit igång en översyn. De anordnare som är oseriösa ska få sina Fas 3 platser indragna.

Men varför får inte Arbetsförmedlingens chefer sina tjänster indragna? Varför får inte regeringen avgå?

Här är en bra artikel i Expressen, från den 10 februari:

http://www.expressen.se/ledare/1.2323894/johannes-forssberg-satt-ljus-pa-fas-3

Här är en ännu bättre artikel i Dagens arbete:

http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/dok4/LEDAREN?OpenDocument

Trots att det börjar talas om problemen med sekretessen, och oklarheter i hela upplägget, är det ändå för lite diskussion om hur demokratin fungerar, om det rättsliga och om ansvarsutkrävande.

1018white.jpg


Kommer någon ställa regeringen till svars för det som pågår?

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Håkan omkom under sin Fas 3-praktik

  1. Stall Eldis skriver:

    Ja fast det är ju som du själv skriver, varför gör inte riksdagen något då? där sitter det väl ändå inte bara moderater? eller är det så att det är dom som är riksdagens cooolakillar å alla försöker göra som dom? eller håller sossar å resten av vänsterflyglen helt enkelt med dom ändå? är ju samma skit vilka som än sitter i regeringen! Sossarna hade sina plusjobb, dom var inte ett dugg bättre dom heller

    • Civilisten skriver:

      Plusjobben gav dig bl.a. avtalsenlig lön och du kunde sutdera under tiden, det är en avsevärd skillnad. Sen är det inte samma skit som sitter oavsett vilka vi röstar på, det är upp till oss att ta reda på vad varje parti står för (inte det man läser i media) och utifrån detta rösta var fjärde år.

  2. Stall Eldis skriver:

    Ja inte fick då dom jag känner nån avtalsenlig lön… dom fick typ aktivitetsstöd när dom hade plussjobb… Ja jag märker då ingen skillnad, personligen har jag det bättre nu än när det var den förra regeringen, så min röst kommer dom då att få nästa gång! För hur många partier står för sin idiologi? inte nått skulle jag säga

    • Civilisten skriver:

      Jag kan bara konstatera att du hör till dem som inte vaknat än, jag hoppas du inte blir sjuk, handikappad eller arbetslös

  3. Stall Eldis skriver:

    Jo jag är vaken, men inte bakåtsträvare… allt kan inte vara lika hela tiden… lika lite som vi kan leva av lånade pengar, lika lite kan Sverige leva på lånade pengar, man kan inte bygga en välfärd med lånadepengar, vänsterflygeln gav oss ju en stats skuld som var enorm å som bara blev större å större

    • Civilisten skriver:

      Som jag sa du sover fortfarande, och bygger jag på dina kommentarer, du tror verkligen på det regeringen säger, du vill inte ta del av vad som händer.Vi avslutar här då vi inte kommer längre, tack för dina kommentarer och jag hoppas du vaknar en dag, innnan det är för sent

  4. Stall Eldis skriver:

    Jag tror inte på nån, men jag ser ju själv hur det är för min del! Tycker du själv ska vakna med ett lite mer öppet sinne, gissar du var negativ redan innan valet, å innan den nya regeringen ens hade fått en chans… men visst lika bra å ge sig… Ha d bäst, å hoppas att även du vaknar en dag, å inser att det hade inte varit bättre med Mona vid rodret

    • Civilisten skriver:

      Ja, jag vara negativ till ett borgerligt styre redan innan valet 2006 & 2010, men jag var även negativ till Socialdemokraternas sätt att styra Sverige på.Men i valet av att rösta på allaiansen eller de rödgröna var valet lätt då jag vet vad Moderaterna (alliansen) står för och det är inte att värna för de som behöver stöd av samhället, vilket de visar nu, mer och mer….

  5. HEMIMAMMA skriver:

    självklar tumme, (som vanligt)Hemikram

  6. Agnetha skriver:

    TUMME !Alltid lika bra och aktuell !!!!!Kram

Kommentera

